Ahdettujen varavoimakoneiden ongelmana on moottorin kuivuminen koneen seisoessa pitkiä aikoja käyttämättömänä. Ahtimen tiivisteet ja laakerit vaurioituvat koneen käynnistyessä toistuvasti siten, että ahdin saa voitelun vasta moottorin oman öljypumpun nostettua paineen voitelujärjestelmään. Vaurioituminen voi tapahtua jo alle sadan käynnistymisen jälkeen eli noin 5-10 vuoden käytön jälkeen käyttöönotosta.
Ahtimen tiivisteen vaurioituminen näkyy ulospäin pikivuotona. Ahtimen voiteluöljyn paine on ahtopainetta suurempi. Vaurioituneesta tiivisteestä öljy suihkuaa pakosarjaan ja imusarjaan. Pakosarjassa öljy kiehuu ja pikeentyy. Se vuotaa pakosarjan jäähtyessä lämpöliikkeen avaamista välyksistä ulos, kuten kuvassa pakosarjasta ruiskutuspumpun päälle.
Olemme kehittäneet tätä varten M-100-5 esivoitelupumpun, joka kytketään varavoimakoneen voitelujärjestelmään.
M-100-5 esivoitelupumppu
* käynnistyy aikareleen ohjaamana 2-4 kertaa päivässä
* voitelee moottoria 3-4 minuutin jakson
* käyttää moottorin omaa voiteluainetta
* pitää koneiston sopivan kosteana mahdollista hätäkäynnistsytä varten
* saatavana 10-60 litraisille dieselmoottoreille.
Esivoitelupumppu imee voiteluöljyn moottorin öljypohjasta ja pumppaa sen vastaventtiilin ja suodattimen läpi edelleen moottorin oman suodattimen lävitse moottorin voitelujärjestelmään. Koneen käynnistyessä vastaventtiilii estää, ettei mooottorin öljynpaine pääse esivoitelupumpun kautta öljypohjaan. Vastaventtiilin ja pumpun välissä on esivoitelusuodatin.
Esivoitelupumpussa on varoventtiili, joka voidaan asettaa 1-25 bariin. Moottorin normaalin voitelupaineen ollessa 6-8 baria esivoitelupumpun paine asetetaan 2-4 bariin moottrin tyypistä riippuen.