Jos lämpömäärää ei ohjata, moottorin lämpötila pysyy noin 65...75 celsiusasteessa, joka on liian korkea pitkäaikaiseen ylläpitoon. Korkea lämpötila johtaa tiivisteiden - erityisesti o-renkaiden - ennenaikaiseen huononemiseen, liian vilkkaaseen sisäiseen nestekiertoon ja eroosiokulumiseen.
Hyväksi ratkaisuksi on havaittu moottorin ulkopuolelle asennettava erillinen esilämmitin - kammiolämmitin, jota ohjataan termostaatilla. Lämpötila asetetaan noin 45...55 asteeseen. Termostaatin anturi asennetaan moottoriin ylös, lähelle moottorin oman nestekierron termostaattia. Moottorin lohkosta otetaan alemmasta jäähdytysnesteliitännästä letkulla neste sisää lämmittimeen, jossa se lämpenee.
Lämmittimestä kuumentunut neste menee ylemmästä jäähdytysnesteliitännästä moottoriin. Nestekierto syntyy lämpimän nesteen pyrkiessä ylöspäin. Termostaatti katkoo lämmittimen virtaa niin, että tarvittava lämpötila saadaan ylläpidettyä.
Moottorin ulkopuolelle asennettu kammiolämmitin on helpompi huoltaa ja sen toimintaa valvoa, kuin lohkoon asennetun vastuskierukan. Ulkopuolinen moottorilämmitin voidaan asentaa useimpiin teollisuusdieseleihin, koska niissä on yleensä valmiina tulpatut liitännät ulkopuoliselle lämmittimelle. Se voidaan asentaa myös jälkikäteen ja vanha lohkolämmitin voidaan jättää paikalleen.